Isu halal tiada penghujung, banyak orang memperkatakan tentang halal tanpa dilihat terhadap latarbelakang seseorang hatta yang bersifat kepada agamawan hingga yang sebalik dari itu. Suatu perkara yang positif apabila dilihat akan perkembangan dan kecenderungan ini kepada masyarakat sekarang kearah berbicara tentang sensetifviti permakanan halal semasa. Kerana masyarakat telah sedar akan permakanan dan pemilikan bahan yang bersumberkan dari yang halal didalam kehidupan mereka. Ini semuanya hak-hak dan tanggawap peribadi manusia sendiri memilih kepada yang lebih selamat dan mempunyai jaminan apabila mencari halalan toyyiban. Ini bertetapan dengan firman Allah Ta’ala didalam surah al-Baqarah ayat 168 bagi menyuruh manusia mencari rezeki dan makanan yang halal lagi baik berbunyi :
Tafsirnya:
“Wahai manusia! Makanlah sebahagian dari makanan yang ada di bumi ini, yang
halal dan baik, dan janganlah kamu turuti jejak langkah syaitan, sesungguhnya
syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata.” (Surah al-Baqarah: 168)
Pada
hakikatnya kita perlu lebih sedar dan mengambil berat lagi akan kepekaan
terhadap isu halal masa kini. Bukan terhadap permakanan halal semata-mata apabila setelah mendapat persijilan halal tetapi lebih kepada tahap siapa yang menanggung dan
mesti memikul tanggung jawap syarak
terhadap syarikat pengeluar barangan halal sedangkan owner dan majoriti
karyawan di dalamnya adalah bukan muslim?
Kita
telah mengetahui hakikat ini, tentang siapa yang mengeluarkan dan majoriti memproduksikan
produk bahan makanan pada masa kini, sedangkan orang bukan islam tiada
tangungjawap syarak terhadap hal demikian. Ini kerana tiada ikatan akidah dan
tauhid yang menjadikan titik perbezaan hak taklif yang dipikul. Bahkan seseorang
yang bertangung jawab terhadap syarak ini haruslah orang-orang yang mengetahui tentang hukum hakam halal dan
haram yang merangkumi pelbagai aspek fasal-fasal prinsip ilmu agama dan ilmu yang terkait dengannya, namun
bukan sewenang-wenangnya kita menjuruskan istilahan taklif syarak ini
kepada sesiapa sahaja yang dimahukan dan dipikulkan tanpa melihat akan
keahliannya. Seumpama diibaratkan “kita memberi bahan besi logam kepada
petani untuk menghasilkan pedang” namun
tentu sahaja besi yang dihasilkan tidak akan membuahkan pedang kerana bukan
keahliannya si petani maka ia menjadi suatu yang biasa bukan yang luar biasa bersifat keahlian professionalisme. Begitu juga sangat kritikal di dalam urusan agama melibatkan
suatu jatuh halal dan haram, maka pemikul taklif syarak yang diperkatakan ini perlu
dan harus memiliki cirri-ciri hal demikian dalam menanggung urusan tersebut.
Jesteru
itu, kita boleh membandingkan dalam perbankan Islam, taklif syarak diletakan
kepada penasihat syariah, panel syariah, jawatankuasa syariah atau eksekutif
syariah yang bertanggjawap tentang perjalan kewangan, simpanan, dan pelaburan menepati dan tidak bercanggah dengan syarak. Jika dilihat
secara perbandingan, syarikat atau industri pengeluaran barangan halal adalah
sangat kritikal yang memerlukan eksekutif halal, pegawai hal ehwal islam, pegawai
syariah dan panel halal yang beragama islam yang terlatih kerana melibatkan
kepastian sumber bahan ramuan, penggunaan bahan bebas najis, operasi
pengeluaran suci dan selamat serta mematuhi kehendak syarak.
Hal
ini, harus dipandang serius oleh umat islam masa kini dan sesetengah badan-badan
yg berautoriti pengesahan persijilan halal dalam melihat siapa yang bertanggung jawap memikul taklif syarak
yang melibatkan urusan penjagaan, pengawasan dan pematuhan piawaiaan halal
berdasarkan tulisan standard dan prosedur semata-mata, bahkan perlu kita meletakan
nilai roh halal ini sendiri yang memerlukan kepada jasad yang patut di duduki
pada tempatnya. Perspektif ini perlu dibezakan, jangan sampai kepada satu
tahapan masa, orang bukan Islam dan orang-orang jahil urusan hukum hakam agama menilai tanggungjawap halal adalah milik mereka, tiada
jurang yang membezakan mereka dengan orang islam dan orang berkeahlian itu sendiri bahkan itulah yang dilihat realitinya
sedang berlaku dan mula bercambah bagaikan cendawan apabila setengah pihak yang mengklaim diri mereka orang yang mengurus dan mengendalikan urusan halal kerana mereka melihat halal itu suatu yang mendatangkan keuntungan peribadi dan kepentingan yang wujud di dalam agenda industri bayangan mereka. hakikat setiap urusan akan dipertanggungjawapkan pengadilan Allah Ta'ala . wallahu 'alam bissowab .
Muhammad Yasir Bin Abdullah
Syariah & Law (Hons.) (UIN SUSKA RIAU), Dip. (Syariah)(KUIS)
Halal Executive & Members Of PEHMA
Muhammad Yasir Bin Abdullah
Syariah & Law (Hons.) (UIN SUSKA RIAU), Dip. (Syariah)(KUIS)
Halal Executive & Members Of PEHMA
0 comments:
Catat Ulasan